آنچه در روز چهارم ماه محرم بر کاروان کربلا گذشت/ روزی به نام «حر بن یزید ریاحی»
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۰۲۳۷۳
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، علی رضا سجادی مقدم پیرامون روز چهارم ماه م «حر» م گفت: روز چهارم م «حر» م را به نام «حر» و طفلان مسلم نامگذاری کردهاند؛ «حر» بن یزید ریاحی از فرماندهان نظامی کوفه بود که پیش از واقعه عاشورا مأموریت یافت با سپاه هزار نفری، مانع «حر» کت «امام حسین (ع)» به سوی کوفه و نیز بازگشت او شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«حر» نماد امید به قبولی توبه و رستگاری
وی در همین راستا ادامه داد: «حر» نماد امید به قبولی توبه و رستگاری محسوب میشود، زیرا در ابتدا راه را بر «امام حسین (ع)» بست و اجازه «حر» کت در مسیر دیگر را به کاروان کربلا نداد، اما زمانی که متوجه نقشه شوم عبید الله و یزید شد به لشکر «امام حسین (ع)» پیوست و تا آخرین قطره خون از آنان دفاع کرد او با ندامت و سرافکندنی به پیشگاه «سیدالشهداء (ع)» آمد و از فریب خوردگی خود توسط عبیدالله بسیار پشیمان بود البته نکاتی قابل تامل در رویکرد «حر» وجود دارد او مردی بود، پایند به دستورات و وظیفه شناس و به هیچ عنوان از زیر بار مسئولیت شانه خالی نمیکرد در عین حال مرد سیاستمداری نیز بود همین عوامل سبب شد به عنوان یکی از زبدهترین و بهترین افراد در حوزه فعالیتی خود شناخته شود و بهترین فرمانده در نوع خود باشد، این درس بزرگی برای دست اندرکاران و مسئولان است، اینکه با تمام توان به وظایف محوله عمل کنند به عبارت دیگر پایبندی به اجرای دقیق آنچه در دستور کارشان قرار دارد.
بیشتربخوانید
چرا باید در زیارت عاشورا به اصحاب امام حسین (ع) سلام بگوییم؟ + فیلمسجادی مقدم بیان کرد: در روایات تاریخی نقل شده است هنگامی که «حر» از قصر ابن زیاد در کوفه خارج شد تا به سمت «امام حسین (ع)» «حر» کت کند، سه بار ندایی را پشت سر شنید که میگفت: «ای حر ّ! تو را به بهشت بشارت باد». او بعدها این رویداد را برای «سیدالشهدا (ع)» بیان کرد و گفته بود که به پشت سر نگریستم و کسی را ندیدم؛ با خود گفتم: «به خدا قسم، این بشارت نیست؛ چگونه بشارت باشد در حالی که من راهی جنگ با «امام حسین (ع)» هستم»، وی هنگامی که برای توبه به خدمت «امام حسین (ع)» رسید این نکته را باز گو کرد «امام حسین (ع)» به او فرمودند: تو به واقع به پاداش و نیکی راه یافتهای.
«حر» با شنیدن صدای «سیدالشهداء (ع)» قلبش مضطرب و اشک از چشمان او جاری شد
وی تاکید کرد: در روز عاشورا هنگامی که «امام حسین (ع)» فریاد برآوردند: «مِنْ مُغیثٍ یغیثُنا لِوَجْهِ اللَّهِ تَعالى؟ اما مِنْ ذابٍّ یَذُبُّ عَنْ حَرَمِ رَسُولِ اللَّهِ؛ آیا فریادرسی هست که به فریاد ما رسد و از خدا جزای خیر بطلبد؟ و آیا کسی هست که شرّ این قوم را از «حر» م رسول خدا باز دارد»؛ «حر» با شنیدن صدای «سیدالشهداء (ع)» قلبش مضطرب و اشک از چشمان او جاری شد لرزه براندامش افتاد بررسیهای او خبر میداد کمر به قتل فرزند حضرت «رسول (ص)» بسته اند لذا آرام آرام به بهانه آب دادن به اسبش به سمت کاروان «امام حسین (ع)» «حر» کت کرد.
این کارشناس علوم قرآنی به اهمیت توبه اشاره و اظهار کرد: توبه به معنای بازگشت بنده به سوی پروردگار است خداوند متعال در آیه ۶۹ قرآن کریم به این موضوع پرداخته است، همچنین در آیه ۱۱۸ سوره توبه نیز آمده است: «وَ ظَنُّوا أَنْ لامَلْجَأَ مِنَ اللهِ الاّ اِلَیهِ ثُمَّ تابَ عَلَیهِمْ لِیتُوبُوا اِنَّ اللهَ هُوَ التَّوّابُ الرَّحیم، توبۀ بنده بین دو توبۀ خداوند قرار دارد، به این معنا که ابتدا خدا به سوی بنده باز میگردد و توفیق توبه به وی میدهد، سپس بنده توبه میکند. آنگاه خداوند توبه بنده را میپذیرد و او را مورد بخشش قرار میدهد. «حر» نیز زمانی که متوجه دسیسه عبید الله و یزید شد به سوی «امام حسین (ع)» رفت و توبه کرد و برای جبران خطای خود خون خود را فدا کرد. این توبه واقعی بود و ما نیز باید در برابر خطاها و گناهان خود راه توبه را در پیش بگیریم، زیرا خداوند متعال آمرزنده است او وعده داد توبه حقیقی را میپذیرد.
ضرورت حرمت «ائمه معصومین (ع)»
سجادی مقدم تصریح کرد: «حر» ّ اگرچه اقدامی سختگیرانه در برابر «امام حسین (ع)» در پیش گرفت، اما رفتارش با «سیدالشهدا (ع)» محترمانه بود؛ وی این مهم را در سخنان خود با «امام حسین (ع)» مطرح کرده بود، «حر» ارادات ویژه به خاندان «رسول الله (ص)» داشت همین ارادتش او را به سوی بهشت کشاند و نامش را رده مردان بزرگ روزگار ثبت کرد «حر» تنها یک قدم با جهنم فاصله داشت و این انتخاب درست او نتیجه علاقه و دلدادگیش به خاندان «پیامبراکرم (ص)» بود.
وی به ویژگی «حر» اشاره و بیان کرد: «حر» انسان آزادهای از جهت عدم وابستگی به مسائل مادی بود و برای جلب منفعت کاری نمیکرد؛ هنگامیکه از نزدیک با «امام حسین (ع)» برخورد کرد و برخورد مردانه ایشان را با دشمنان دید به این نتیجه رسید که انسان باید دارای انسانیت و آزاده باشد تا اینکه در روز عاشورا در فعل و عمل برگشت و در مقابله و دشمنی با «سیدالشهدا (ع)» توقف کرد.
بی بصیرتی و حب دنیا
سجادی مقدم اشارهای به طفلان مسلم کرد و خاطرنشان کرد: روز چهارم ماه م «حر» م به نام طفلان مسلم نیز نامگذاری شده است دو پسر کوچک مسلم بعد از حمله لشکر دشمن به کاروان کربلا در بهبه حمله لشکر دشمن در بیابان پراکنده شده بودند پس از مدتی گرفتار و نزد عبیدالله آوردند، او زندانبان را احضار کرد و به او گفت: این دو کودک را به زندان ببر و خوراک خوب و آب سرد به آنها مده و بر آنها سختگیرى کن. یک سال بعد گریختند و توسط فردی سنگ دل گردن زده شده و سر آنان را نزد عبید الله بردند او نیز گردن قاتل آنان را به سبب سنگ دلی قطع کرد، این سر انجام دل بستگی به دنیا است اگر قاتل طفلان مسلم این دو کودک را برای دریافت جایزه به شهادت نمیرساند جان خود را از دست نمیداد، اما بی بصیرتی و حب دنیا زمینه ساز مرگ او شد.
منبع: میزان
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: محرم1400 عاشورای حسینی امام حسین روز چهارم م سجادی مقدم طفلان مسلم امام حسین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۰۲۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تفال به حافظ شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ المنه لله که در میکده باز است....
فرارو- فال گرفتن از آثار ادبی، از باورهای کهن این مرز و بوم است. در گذر زمان ساکنان این خاک به ادیبانی که گمان میبردند بهرهای از کلام حق دارند رجوع میشد. با این حال، اما در گذر زمان تنها تفال به حافظ در فرهنگ عامیانه ما باقی مانده است.
المنه لله که در میکده باز است
زان رو که مرا بر در او روی نیاز است
خمها همه در جوش و خروشند ز مستی
وان میکه در آن جاست حقیقت نه مجاز است
از وی همه مستی و غرور است و تکبر
وز ما همه بیچارگی و عجز و نیاز است
رازی که بر غیر نگفتیم و نگوییم
با دوست بگوییم که او محرم راز است
شرح شکن زلف خم اندر خم جانان
کوته نتوان کرد که این قصه دراز است
بار دل مجنون و خم طره لیلی
رخساره محمود و کف پای ایاز است
بردوختهام دیده چو باز از همه عالم
تا دیده من بر رخ زیبای تو باز است
در کعبه کوی تو هر آن کس که بیاید
از قبله ابروی تو در عین نماز است
ای مجلسیان سوز دل حافظ مسکین
از شمع بپرسید که در سوز و گداز است
شرح لغت: غرور: فریفتگی به حسن و دلیری در دلبری/ تکبر:گردن کشی.
تفسیر عرفانی:۱- حتماً اوضاع بر وفق مراد شما خواهد شد و جای هیچ گونه نگرانی و اضطراب وجود ندارد. این دل مشغولی شما به علت وسواس و بی حوصلگی میباشد. پس توکل بر خدا کنید و سوره مبارکه السبا، آیه ۲۰ تا ۳۵ را با معنی و حضور قلب بخوانید که گشایش است.
۲- هیج کس از درد دل شما آگاه نیست و همه ریشخند میکنند.
۳- حضرت حافظ در بیت هفتم و آخر میفرماید:
زمانی که چشم به روی تو گشوده ام، مانند باز شکاری، از هر چه در جهان است، جز تو، چشم دوخته ام.
*ای یاران مجلس، از داغ دل حافظ ناتوان، تنها شمع اطلاع دارد که مانند وی میسوزد و میگذازد.
پس او نیز شما را خیلی دوست دارد و تردید شما ابدا موردی ندارد.
تعبیر غزل:شکر خدای را به جا بیاور که درها به رویت گشوده خواهد شد و رویاهات با حقیقت پیوند میخورد. شخصی وارد زندگیت میشود که میتوانی او را محرم رازهای ناگفته خود بدانی و به او اعتماد کنی. او چشم تو را بر روی همه جهان میبندد و دیدگانت را تنها به روی زیباییها میگشاید. پس بی آنکه غم و اندوه به وجود خود راه دهی خود را برای آمدن او آماده کن.