آنچه در نخستین روز از ماه محرم بر کاروان کربلا گذشت/ روزی به نام حضرت «مسلم بن عقیل»
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۷۷۵۱۹
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: «امام حسین (ع)» در نامهای که با «مسلم بن عقیل» همراه کردند و به کوفه فرستادند وی را اینگونه توصیف کردند: «مسلم بن عقیل بردار من و پسر عموی من و نماینده من به سوی شما است».
غلام رضا بهتاش در گفتوگو با خبرگزاری میزان پیرامون روز بزرگداشت «مسلم بن عقیل» گفت: «مسلم بن عقیل» پسر عموی «امام حسین (ع)» بود، اما وی با سایر شهدای کربلا تفاوتهایی داشت، او یک عالم به معنای واقعی بود و «امام حسین (ع)» به همین خاطر انتخاب کردند تا نمایندهای برای مردم شهر کوفه انتخاب کنند که به لحاظ استراتژی خاص باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در همین راستا ابراز کرد: «امام حسین (ع)» شناختی کافی از مردم کوفه داشتند ایشان به خوبی میدانستند که مردم کوفه بهانهها و سوالات متعددی را از مسلم خواهند پرسید لذا فردی که به نمایندگی از خود برای کوفه انتخاب کردند فردی بود که به تمامی سوالات پاسخگو و از نظر علمی در سطح بالایی قرار داشته باشد اما در عین حال «مسلم بن عقیل» فردی بسیار شجاع بود.
بیشتر بخوانید: برای مطالعه مطالب و گفتوگوهای مذهبی اینجا کلیک کنیدبهتاش به توصیف «امام حسین (ع)» از «مسلم بن عقیل» پرداخت و ابراز کرد: «امام حسین (ع)» در نامهای که با «مسلم بن عقیل» همراه کردند و به کوفه فرستادند وی را اینگونه توصیف کردند: «مسلم بن عقیل بردار من و پسر عموی من و نماینده من به سوی شما است». این توصیف از سوی «سیدالشهداء (ع)» نشان دهنده جایگاه مسلم نزد «امام حسین (ع)» است، ایشان وی را برادر خود میخواندند؛ اینکه فردی بردار ولی زمان خود باشد خبر از جایگاه ارزنده ایشان میدهد، «امام حسین (ع)» در ابتدا ایشان را برادر میخواند امری که در جای خود بسیار مهم و قابل توجه است. وقتی کسی از سوی «سیدالشهدا (ع)» در ابتدا به عنوان برادر و در درجه دوم به عنوان یک نماینده، ولی خدا فرستاده شود قطعا جایگاهی خاص خواهد داشت.
*** «مسلم بن عقیل» نائب خاص ولی زمان خود بود
وی در مورد «مسلم بن عقیل» بیان کرد: «مسلم بن عقیل» نائب خاص، ولی زمان خود بود. تدین مسلم نیز در جای خود قابل توجه است او در شب قبل از دستگیریاش شب را تا به صبح در حال عبادت بود. سیره شخصیتی مسلم سیرهای ارزنده است که تدبر و تامل در آن بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
این کارشناس علوم قرآنی اظهار کرد: اعتماد «امام حسین (ع)» به مسلم نشان میدهد ایشان علاوه بر شناخت از شخصیت مسلم مسئولت سخت و دشواری را بر عهده وی قرار داده بودند اگرچه مردم شهر کوفه در ابتدا مسلم را بزرگ داشتند و از وی استقبال کردند، اما با تهدید ابن زیاد سریع پشت او را خالی کردند و او را در شهر تنها گذاشتند به حدی که تنها یک زن متدین او را برای یک شب در خانه خود پناه داد و او صبح هنگامی برای آنکه خطری متوجه صاحب خانه نشود خانه را ترک کرد و در همین هنگام ماموران ابن زیاد که توسط پسر صاحب خانه از مکان اختفای مسلم آگاه شده بودند پس از مبارزات فراوان مسلم را دستگیر کردند و به دار الخلافه بردند.
***سبک زندگی «مسلم بن عقیل»
بهتاش به سبک زندگی مسلم اشاره و ابراز کرد: نگاه به تفکر و وصایای مسلم درسهای بزرگی را برای زندگی ما در بر دارد وقتی در طول مبارزه بسیار سخت مجروح میشود بر اثر جراحات وارد خون زیادی از دست میدهد و تشنه میشود در حالی که کت بسته به دار الخلافه برده شده، در خواست آب میدهد، هنگامی که برایش ظرفی آب میآورند خونی از سر او در داخل آب چکیده میشود و چون آب نا پاک شده بود آن را نمیخورد بار دیگر برای او آب میریزند، اما این بار نیز خونش در ظرف آب چکیده میشود و در نهایت ایشان نیز همانند سرور و سالار شهدا «امام حسین (ع)» تشنه به شهادت میرسند.
بهتاش درسهایی را که «مسلم بن عقیل» در آخرین لحظات عمرش به جامعه اسلامی یاد آوری کرد را مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: «مسلم بن عقیل» نشان داد که نجس خوری و خوراک حرام را نباید هرگز استفاده کرد، حرام خواری در دین اسلام بسیار نکوهیده است. ما در هنگام روضههای خوانی برای «مسلم بن عقیل» به تشنه بودن وی اشاره میکنیم، اما علت و درس پنهان مانده در این عمل مسلم را بیان نمیکنیم، ما نام و یاد شهدای کربلا را یادآوری میکنیم و برای آنان گریه میکنیم، اما وفاداری و اهداف آنان را برای همراهی با «امام حسین (ع)» یادآوری نمیکنیم در حالی که جامعه امروز نیازمند بیان نکاتی اینگونه هستند.
***اهمیت نجات نفس از زبان «پیامبر اکرم (ص)»
وی اهمیت استفاده از غذای پاک و حلال را مورد تاکید قرار داد و ابراز کرد: روزی «امیرالمومنین (ع)» در مورد استفاده نجات نفس از «پیامبر اکرم (ص)» سوال پرسیدند، «پیامبر اکرم (ص)» در پاسخ فرمودند: حلال بخور و راست بگو تا نفس تو نجات یابد. نکته قابل تامل دیگر باید بخاطر داشته باشیم که دهان ما همانند گمرک عمل میکند، زیرا صادرات و واردات در آن بر قرار است صادرات متعلق به سخنانی است که از زبان و دهان ما بیرون میآید و نتیجه تفکرات ما است که گاه انسانهای دیگر را میآزارد و گاه برعکس باعث شادی و خرسندی آنان میشود لذا باید بر دهان کنترل فراوانی داشت این همان کاری است که مسلم انجام میداد.
بهتاش به وصیت «مسلم بن عقیل» اشاره و خاطرنشان کرد: «مسلم بن عقیل» در آخرین لحظات عمر خود وصیت کرد تا رزهاش را بفروشند تا بدهیاش را به مردم پرداخت کنند این نکته بسیار مهم است خداوند نیز بر این امر تاکید کرده که شهدا مقامی عالی در پیشگاه خدا دارند، اما حق دیگران چیزی نیست که خداوند از آن بگذرد لذا مسلم بدهی خود را در آخرین لحظه زندگیاش پرداخت میکند.
انتهای پیام/
برچسب ها: اخبار مذهبی ماه محرممنبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اخبار مذهبی ماه محرم مسلم بن عقیل امام حسین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۷۷۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چند آموزه مهدوی در دعای عهد و ندبه ی امام صادق (ع)
، دعای ندبه و دعای عهد در شرایطی از امام صادق علیهالسلام نقل شد که جامعه مسلمین نیاز شدیدی نسبت به شناخت امام عصر عجل الله تعالی فرجه و معارف مهدوی داشتند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دعای ندبه و دعای عهد در شرایطی از امام صادق علیهالسلام نقل شد که جامعه مسلمین نیاز شدیدی نسبت به شناخت امام عصر عجل الله تعالی فرجه و معارف مهدوی داشتند؛ چرا که مردم آن دوران متأثر از افراد و جریاناتی بودند که با جعل کردن احادیث نبوی، خود را به دروغ همان منجیِ وعده داده شده میدانستند و سعی میکردند از رهگذر این جعل عنوان، برای خود جایگاه و یا حکومتی دست و پا کنند که اتفاقاً در فتنه خود به موفقیتهایی دست یافتند؛ مهمترین این جریانات هم عباسیان بودند که با جعل احادیث پیامبر، مهدی موعود را از نسل جدشان عباس عموی پیامبر معرفی کردند و به این ترتیب، صدها سال بر مسند قدرت نشستند. جالب اسامی که برای حکام خود انتخاب میکردند، کاملاً هدفمند بود که نمونههای آن را در اسامیای همچون منصور، مهدی، هادی، منتصر و مهتدیِ عباسی میبینیم.
دعای ندبه و مبازره امام صادق(ع) با مهدویت دروغین عباسیان و واقفیهاما دعای عهد را سید بن طاووس در مصباح الزائر، ابن مشهدی در المزار الکبیر، کفعمی در المصباح و البلد الامین و همچنین مجلسی در بحارالانوار و زاد المعاد نقل کردهاند. این امر سبب شده تا این دعا همواره بین شیعیان از اعتبار فراوانی برخوردار باشد. با نگاهی کلی به این دعای شریف در مییابیم امام صادق علیهالسلام آن را ذیل چند مقطع از دوران غیبت دستهبندی کردهاند که شامل 1. عصر غیبت 2. وقت رجعت 3. دوران قیام امام 4. عصر ظهور است.
آنچه مربوط به تبیین رفتاری در عصر غیبت است عبارتند از رساندن سلام به امام، تجدید عهد روزانه با امام، درخواست پیوستن درجرگه یاوران مهدی (عج)، سبقت گرفتن در تحقق اوامر ایشان، درخواست دیدار امام در عصر ظهور و درخواست گشایش امر ظهور است.
درباره مقطع رجعت، در فرازی از این دعا میخوانیم: «اللّٰهُمَّ إِنْ حالَ بَیْنِی وَبَیْنَهُ الْمَوْتُ الَّذِی جَعَلْتَهُ عَلَىٰ عِبادِکَ حَتْماً مَقْضِیّاً فَأَخْرِجْنِی مِنْ قَبْرِی مُؤْتَزِراً کَفَنِی، شاهِراً سَیْفِی، مُجَرِّداً قَناتِی، مُلَبِّیاً دَعْوَةَ الدَّاعِی فِی الْحاضِرِ وَالْبادِی»؛ یعنی خدایا اگر بین من و او مرگی که بر بندگانت حتم و قطعی کردی حائل شد، کفن پوشیده از قبر مرا بیرون آور، با شمشیر از نیام برکشیده و نیزه برهنه، پاسخگو به دعوت آن دعوتکننده، در میان شهرنشین و بادیهنشین.»
درباره آنچه مربوط به قیام امام در بخش اول ظهور ایشان میخوانیم: «وَ اجْعَلْهُ اللّٰهُمَّ مَفْزَعاً لِمَظْلُومِ عِبادِکَ، وَناصِراً لِمَنْ لَایَجِدُ لَهُ ناصِراً غَیْرَکَ، وَمُجَدِّداً لِمَا عُطِّلَ مِنْ أَحْکامِ کِتابِکَ، وَمُشَیِّداً لِمَا وَرَدَ مِنْ أَعْلامِ دِینِکَ وَسُنَنِ نَبِیِّکَ صَلَّى اللّٰهُ عَلَیْهِ وآلِهِ، وَاجْعَلْهُ اللّٰهُمَّ مِمَّنْ حَصَّنْتَهُ مِنْ بَأْسِ الْمُعْتَدِینَ»؛ یعنی خدایا او را پناهگاهی قرار بده برای ستمدیدگان از بندگانت و یاور برای کسی که یاری برای خود جز تو نمییابد و تجدیدکننده آنچه از احکام کتابت تعطیل شده و محکمکننده آنچه از نشانههای دینت و روشهای پیامبرت (درود خدا بر او و خاندانش) رسیده است و او را قرار بده، خدایا، از آنان که از حمله متجاوزان، نگاهش داری.» در این فراز، پناهگاه بودن امام، نصرت ایشان نسبت به مؤمنان، تجدیدکننده احکام تعطیل شده و تحکیمکننده قلههای دین و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله مدنظر است.
اما درباره ویژگی امام در عصر ظهور در این فراز میخوانیم: «وَ اعْمُرِ اللّٰهُمَّ بِهِ بِلادَکَ، وَأَحْیِ بِهِ عِبادَکَ، فَإِنَّکَ قُلْتَ وَقَوْلُکَ الْحَقُّ: ﴿ظَهَرَ الْفَسٰادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِمٰا کَسَبَتْ أَیْدِی النّٰاسِ﴾، فَأَظْهِرِ اللّٰهُمَّ لَنا وَلِیَّکَ وَابْنَ بِنْتِ نَبِیِّکَ الْمُسَمَّىٰ بِاسْمِ رَسُولِکَ، حَتَّىٰ لَایَظْفَرَ بِشَیْءٍ مِنَ الْباطِلِ إِلّا مَزَّقَهُ، وَیُحِقَّ الْحَقَّ وَیُحَقِّقَهُ»؛ خدایا به دست او سرزمینهایت را آباد کن و بندگانت را به وسیله او زنده فرما، به درستی که تو فرمودی و گفتهات حق است که: «در خشکی و دریا به سبب آنچه [از اعمال زشت] که مردم به دست خود مرتکب شدند تباهی و فتنه آشکار شده است»، خدایا ولیات و فرزند دختر پیامبرت که به نام رسولت نامیده شده، برای ما آشکار کن تا به چیزی از باطل دست نیابد، مگر آن را از هم بپاشد و حق را پابرجا و ثابت کند.»
عمران و آبادانی پهنه عالم در عصر ظهور و احیای بندگان از جهل و ضلالت توسط امام، دو نکته مهمی است که در این دعا دیده میشود و در سایر احادیث به آن اشاره شده است.
آبادانی زمین و احیای انسانها در عصر ظهوردر دعای ندبه، محوریت مهدویت با خوبان درگاه الهی است؛ به این صورت که امر مهدویت از انبیاء و اولیاء آغاز میشود، به ماجرا ائمه علیهمالسلام میرسد و از آنجا ختم به امام زمان عجلالله تعالی فرجه و ندبه و زاری به درگاه خداوند درباره غیبت ایشان و شوق دیدار امام میشود. بعد در انتهای این دعا از خداوند درخواست میکنیم اعمالمان را به واسطه امام عصر عجل الله تعالی فرجه مقبول کند.
انتهایپیام/